Zimbabwen tähtien kanssa

Petina Gappah’n novellikokoelma Tanssimestari ja muita tarinoita Zimbabwesta (Tammi, 2009) veti kirjaimellisesti jalat altani. Olen jo pitkään seurannut Zimbabwen kirjallista elämää, ilman painavaa syytä. Mugaben valtioterrori ja pyrkimys muodostaa Afrikan Pohjois-Korea tietty kiinnostavat entistä politiikan tutkijaa, mutta eivät nämä historialliset sattumat korreloi automaattisesti kirjallisen tuotannon erinomaisuuden kanssa. Siitä asti kun luin Tsitsi Dangarembgan Nervous Conditions-romaanin, olen ennustanut, että maasta nousee kymmeniä vastaavia lupaavia nimiä. Tuli Yvonne Veran Butterfly Burn, tuli Alexandra Fullerin Don’t Let’s Go to the Dogs Tonight, tuli Brian Chikwavan Harare North ja Irene Sabatinin The Girl Next Door. Mutta tämä, tämä käsissäni oleva teos oli jackpot. Nyt tiedän, että Zimbabwe on Afrikan kirjallisuuden kärkimaita. Omalla kartallani kamppailua ykkösmaan asemasta käyvät Zimbabwe ja Nigeria. Nigerian kirjallisuuteen olen tutustunut perusteellisemmin, mutta jostain syystä tielleni pomppaa aina uusi zimbabwelainen hittikirja.

Teosta ei kannata lukea ahmimalla, sillä sen monitasoisuus vaatii kypsyttelyä. Novellit valottavat Zimbabwen poliittista historiaa hyvin erilaisista vinkkeleistä, välillä päästään hullujenhuoneelle, välillä slummiin, jonka puskutraktorit särkevät, välillä ollaan ministerien vaimojen ilkeämielisillä kutsuilla, välillä tuhlaajapojan hautajaisissa. Gappah maalaa potrettia maasta, jossa on joskus ollut suurikin tolkku ja järjestys, maasta, jossa on koulutettu sosiaalityöntekijöitä ja suunniteltu eurooppalaismallista hyvinvointivaltiota. Maasta, jossa on aiemmin ostettu ruokatuotteita supermarketista, mutta inflaation räjähtäessä käsiin kansa ei enää voi ostaa mitään. Ainoa lohtu on ”jotain kivaa Lontoosta” eli Britanniassa asuvien sukulaisten lähetykset. Ministerien vaimot käyvät yksityiskoneilla ruokaostoksilla Johannesburgissa, kansa luottaa omiin palstoihinsa ja naapuriapuun. Radio tuuttaa patrioottisia viestejä nonstoppia, kansakunta elää saarrossa, naapurimaat suunnittelevat sähköaitojen rakentamista maan rajalle estääkseen pakolaisten tulva. Ennen naurettiin Sambian yksille liikennevaloille ja Botswanan ainoalle kerrostalolle, nyt zimbabwelaiset voivat nauraa vain omalle politiikan surkimukselleen ja Mugabelle, jonka palvonta ei saavuttanut mytologista hurmosta. Zimbabwen eristyneisyys muusta maailmasta ei onnistunut projektina.

Gappah kirjoittaa enimmäkseen vahvojen naisten näkökulmasta, mutta muutamassa novellissa on mieskertoja. Suomalaisen version nimeksi on valittu Tanssimestari, vaikka englanniksi teos on nimeltään An Elegy for Easterly. Ilmeisesti suomalainen kääntäjä on pitänyt eniten kokoelman karnivalistisimmasta tarinasta, kun taas Easterlyn slummista kertova novelli on järkyttävin. Mupandawanan tanssimestari-novellissa kuvataan pikkupaikkakuntaa, jossa kaikki odottavat kauden ainoaa tapahtumaa, paikan ainoassa baarissa järjestettäviä tanssikilpailua, jonka voittaja tulee saamaan ilmaiset drinksut loppuelämäkseen. Kilpailua sponsoroi valtapuolueen paikallinen edustaja, mutta huomattuaan, että kilpailun nimen alkukirjaimista MDC muodostui oppositiopuolueen akronyymi (Movement for Democratic Change) sen järjestäminen jää yhteen ja ainoaan kertaan. Noin suurta poliittista riskiä ei Zimbabwessa voi ottaa.

Kokoelman suurin plussa on huumori, mitä afrikkalaiset naiskirjailijat eivät suuremmissa määrin viljele. Jos näitä tarinoita vertaa vaikka Chimamanda Ngozi Adichien proosaan, tulee mieleen, että Adichie on kertojana todella ”mainstream” ja normatiivinen. Gappah onnistuu saamaan lukijan nauramaan todella pahoissa paikoissa, tilanteissa, joissa ei kuuluisi nauraa. Pilke silmäkulmassa jatkuu läpi teoksen, valitut näkökulmat ovat outoja ja outouttavia.

Kirjailija itse on lakinainen ja on tehnyt uraa kansainvälisissä järjestöissä Genevessä, mutta on nyt palannut päätoimiseksi kirjailijaksi Zimbabween. Tämä esikoisteos ylitti kaikki odotukseni ja odotan jo hänen esikoisromaaniaan kuin hullu puuroa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s