Kalastajakylän kansankynttilä

Fjordgaard10Knausgård-lukuhaasteeni on sitten kakkososan edennyt dementtisen etanan lailla. Kakkosesta hyppäsin suoraan nelososaan, jossa hän palaa muistoissaan lukion jälkeiseen välivuoteen opettajana Pohjois-Norjan kalastajakylän alakoululla 1980-luvulla. Noihin aikoihin Norjan syrjäseuduilla oli kova opettajapula, joten hommiin pääsi pelkillä papereilla ilman haastattelua. Monille norjalaisille nuorille opettajavuosi on ollut hyödyllinen välivuosi. Näin kai myös Karl Ovelle…ainakin oman identiteettipolitiikkansa tasolla.

Håfjordin pienen kylän ja sen koulun sosiaalisten suhteiden selostus on nelososassa raikasta, sillä siinä Knausgård onnistuu ainakin hetkellisesti irrottamaan itsestään omaan persoonaansa liittyvästä angstista. Luinkin ensimmäiset sata sivua mielenkiinnolla – oli kiinnostavaa nähdä, kuinka kylä suhtautui uusiin opettajatulokkaisiin ja kuinka 18-vuotias pojankloppi selvisi opettajantyön päivittäisistä haasteista. Oppilaiden kanssa hän tuntui tulevan toimeen hyvin, mutta kollegat puuttuivat hänen radikaaleihin metodeihinsa – esimerkiksi avaruutta ja sen välimatkoja ei olisi saanut vielä opettaa neljäsluokkalalaisille havainnollisesti itse tehtyjen planeettapallojen avulla, sillä lapset olivat norjalaisen konsensuksen mukaan liian pieniä tajuamaan oman planeetan takaisia asioita. Tapaamme oppilaita, joille on jo alaluokilla itsestäänselvää, että he jatkavat isiensä kalastajan ammatissa ja jotka siksi suhtautuvat skeptisesti kaikkeen turhaan lukemiseen. Tytöistä iso osa päätyy töihin kalatehtaalle tai käyvät ammattikoulun linjan jollain teknisellä alalla. Pohjoisnorjalainen työväenluokkaisuus ja kansankulttuuri tulevat hyvin esiin esimerkiksi kyläjuhlien aikana, jotka rytmittävät hienosti kalastajakylän muuten yksitoikkoista arkea. Karl Oven on välillä vaikea ymmärtää paikallisten poikien ja miesten kulttuuria; esimerkiksi hän suuttuu silmittömästi kaksitoistavuotiaalle oppilaalleen, joka nimittelee häntä hevosenkyrväksi – tilannetta puidessa rehtori kehottaa häntä ymmärtämään syvällisemmin paikallista puheenpartta. Myös opettajakollegan kalastajamies käy etsimässä häntä kivääri kainalossaan siinä vaiheessa, kun kollegojen juttutuokiot venyvät pitkiksi illanvietoiksi.

Muiden nuoruusmuistojen muistelu etenee päätalomaisen pitkäveteisesti. Ensimmäisen sadan sivun aikana toivoin, ettei tässä teoksessa uppouduttaisi enää isäsuhteeseen, mutta isän ryyppäämisestä tilitetään taas teoksen keskiosassa niin tuhdisti, että se muistelu jyrää alleen kaiken muun. Äitiään hän syyttää lähinnä omien kalsareidensa pesemättömyydestä, ja kapinallisen lukiolaispojan ja kiltin äidin iltateesessioille uhrataan myös loputtomasti miltei eleettömiä sivuja. Selostettuaan ännännen kerran äidin marketista roudaamien kauppakassien sisältöä minulta oli mennä hermo totaalisesti. Kyllä, arki on usein merkityksellistä, mutten ole silti kiinnostunut jokaisesta jogurttipurkista.

Kirjan pääteemaksi nousee kai Karl Oven vaikeus päästä eroon neitsyydestään, Läpi lukion ja vielä opettajavaihtarina hän pyrkii ”uimaan liiviin” alkoholin turruttamana, mutta kosioreissut päätyvät enimmäkseen muistinmenetykseen. Tässä on oivaa itseironiaa, mutta samantyyppisiä kohtaamisia on teoksessa liian monta. Samoin ryyppäämiskuvaukset toistavat itseään. Lopulta hän onnistuu pokaamaan isoperseisen tytön Roskilden festivaaleilla ja yksi ajanjakso elämästä on kuitattu loppuun.

Teos soveltuu intohimoisille Norja-faneille ja arjen etnografeille. Omaa lukemistani kieltämättä hidasti ruosteinen ruotsinkieleni. Ei Knausgård edes viljele vaikeaa kieltä, mutta kerronnassa oli puuroutuvia vaiheita, joiden yli pääseminen oli tuskaista. Loppuvaiheessa jouduin oikaisemaan aika monia maiseman, sään ja krapulan kuvauksia. Osat 3 ja 5 makaavat vielä pöydälläni koskemattomina. Kehittelen lukustrategiaa niiden selättämiseksi, mutta projektissa taitaa tulla eteen nyt jonkinmittainen erätauko.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s