Pala parasta kasariaikaa

Teos: Ulla-Maija Paavilainen: Hyvä tyttö (Otava, 2019)

Aura on nuori freelancer-toimittaja Keski-Suomesta, joka työuransa alkuaikoina on tottunut tekemään tunteikkaita maakunnallisia juttuja onnettomuuksista, tulipaloista, raanuista ja pärekoreista. Kentällä sattuu ja tapahtuu, joskus kuvaajat ahdistelevat kämäisissä vuokramökeissä ja joskus vuokra-auto hyytyy niin, että hän ehtii paikalle vasta, kun susirajan palava kirkko on hiilloksilla. Hän on rempseä reissunainen, joka viihtyy raveissa ja vanhainkodin dementikkojen parissa, mutta kun työtarjous vakituisen toimittajan paikasta Helsingissä tulee, ei hän voi kieltäytyä kunniasta.

Paavilaisen kuvaamalle maan kakkoslehdelle ”Uudelle Sanomalle” on toki esikuvansa reaalimaailmassa, mutta melkein kaikki muu on fiktiota. Tai todellisuuden ja fiktion suhde ei ole niin oleellista, jos lähtee lukemaan kirjaa ajankuvan ja kuvattavien ilmiöiden kautta. Tässä eletään toiveikasta, pullistelevaa aikaa, jolloin nuoret toimittajanplantut voivat kulkea kotimaanlennoilla ja jolloin lehtitalon piikki on auki juttukeikoilla, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Helsingissä Aura pääsee nopeasti ”piireihin” osastonpäällikkö Erikan ja perijätär Lisan opastamana.

Kirjaa voisi luonnehtia kuuluvaksi jonnekin chicklitin ja business litin välimaastoon, se on vetävää ja viihteellistä tekstiä, jossa viihteen lisäksi on vahva yhteiskunnallinen suuntaus. Päätapahtumat sijoittuvat 80-luvun alkuun, Kekkoslovakian viimeisiin vuosiin, jolloin kylmää sotaa käydään kiihkeimmillään. Oikeistolaisen lehden toimittajana Auralla on näköalapaikka kunnon suhmurointiin, ja pääsee hän jopa juttukeikalle UKK:n 80-vuotissynttäreille. Lehden kohtalo on koko ajan vaakalaudalla, ja sen kaatumista pelätään varsinkin siinä tapauksessa, jos maahan valitaan vasemmistolainen presidentti.

Olen itse ollut alakoululainen tämän kirjan ajanjaksona, mutta nostalgian tulva oli valtava tätä lukiessa. Punk tulee Helsinkiin ryminällä, mutta Uudessa Sanomassa juttu punkkonsertista torpedoidaan suoralta kädeltä. Dallasia katsotaan, kunnon ihmiset kuuntelevat Kari Tapiota ja baareista saa sellaisia ihanuuksia kuin sinisiä enkeleitä ja korkkiruuveja. Yhteiskunta on toivottoman seksistinen, niin törkeä, että paikoitellen hävettää. Aura on tietoinen häneen kohdistuvista paineista varsinkin ukkomieskollegojen taholta, ja hän on tiedostava, feministinen subjekti, joka on käynyt monta kertaa alan paneeleissa Jyväskylän kesässä.

Pidin kirjassa eniten maaseudun ja kaupungin mentaliteettien vertailusta. Maalaisille on tv:ssä oma tarjontansa, kuten Patakakkonen, jossa opetetaan oikeaoppista hirvenlihan paloittelua. Auran ja myös kollega-Erikan juuret ovat pienissä teollisuuskylissä paperitehtaan varjossa, joka Helsingistä käsin luokitellaan auttamattoman noloksi ja maalaiseksi. Maalaiset tunnistaa lehden toimituksessa siitä, että he jonkun paikkakunnan nimen kuultua alkavat etsiä yhteisiä tuttuja ja sukulaisia sieltä.

Hyvä tyttö on letkeää ja samalla analyyttista laatuviihdettä, jonka uskon tavoittavan myös nuorempia lukijoita, sellaisia, jotka eivät ole tuona aikana syntyneetkään. Olin jostain lukevinani, että kirjalle olisi tulossa jatkoa, ja ehdottomasti haluaisin lukea Auran seikkailuista lisää. Pääseekö hän lopulta naimisiin, ja jos pääsee, kuinka perhe-elämä ja epäsäännöllinen keikkatyö yhdistetään? Edistyykö feminismi ja tasa-arvo, vai jatkuvatko samat noloudet ja hankaluudet vielä myöhemmin?

Luin kirjan loppuun naistenpäivänä, ja siihen päivään se oli oivallista täsmälukemista. Valitettavasti arvioni ei ehtinyt naistenpäiväksi, koska koko eilinen päivä meni juhliessa Sipilän hallituksen kaatumista.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s