Tietämättömyyden anatomiasta

Teos: Tara Westover: Educated (Penguin, 2018)

Olen odottanut saavani lukevan Tara Westoverin teosta Educated pitkään, ja odotuksen aikana lukenut useita ristiriitaisia arvioita siitä. Kirja tuntuu jakavan vesiä, ja sen kärkkäimmät kriitikot pitävät tarinaa epäuskottavana, sosiaalipornahtavana ja jopa tylsänä. Toisaalta se oli viime vuonna Barack Obaman lukulistalla, ja yleensä olen tykännyt kaikista Obaman suosituksista.

Minua ei kirjassa kiinnosta kysymys koulunkäynnistä niinkään paljon kuin sen uskonnollinen aspekti. Valitsin kirjan luettavaksi siksi, etten ole koskaan lukenut kokonaista teosta mormoneista. Sen sijaan olen katsonut noloa Sister Wives-tositeeveeohjelmaa, joka ei ole herättänyt ainakaan suuria sympatioita tätä amerikkalaisten suurehkoa uususkontoa kohtaan. On myös muistettava, että mormoniuden sisällä on eroavuuksia, ja näin tämä teos ei kuvaa moniavioisen perheen elämää. Tässä kuvattu perhe on miltei perustanut oman patriarkaalisen kulttinsa, jonka keskeinen sisältö on tiedevastaisuus.

Tara syntyy Idahon maaseudulla vuonna 1986 ja kasvaa maatilalla, jossa viljellään muun muassa yrttejä äidin eteeristen öljyjen bisneksiin. Perheessä on seitsemän lasta, ja muutenkin tuon alueen mormoniperheet ovat suuria. Äiti toimii myös kotisynnytyksissä puoskarikätilönä, eikä läheskään kaikkia syntyneitä lapsia rekisteröidä minnekään muualle kuin mormonikirkon kastekirjaan. Isä työskentelee romukauppiaana, ja hänen bisneksensä menevät monessa vaiheessa huonommin kuin äidin.

Taran isän persoonallisuus on dominoiva ja väkivaltainen, ja hänellä on pitkiä masennuskausia, joita välillä lähdetään hoitamaan asuntoautolla Arizonan aurinkoon, miehen vanhempien luo. Isä on myös tehnyt kaikkensa, ettei äiti tapaisi omia sukulaisiaan, jotka ovat perheen meiningistä huolissaan. Äiti enimmäkseen toimii isän tyrannian alaisuudesssa, alistuneena, mutta välillä saa tarmokkaita puuskia, jotka saavat Taran näkemään tämän salatut voimavarat. Perhe ei kuitenkaan ole eristyksessä yhteisöstään, vaan kirkossa käydään ja rankaisevaa Jumalaa pelätään vakavin mielin. Itse asiassa odotin, että kirja kertoisi vielä eristyneemmästä ja syrjäytyneemmästä perheestä. Toki tällä perheellä on ongelmia viranomaisten kanssa, mutta omassa yhteisössään he kuitenkin ovat täysvaltaisia jäseniä.

Vielä vaikeampi on Taran suhde isoveljeen Shauniin, joka on asunut jo omillaan muualla, mutta palaa kuvioihin Taran teini-iässä. Veljen persoonallisuushäiriö on vakavampi kuin isän, ja hän oppii nopeasti löytämään muiden heikot kohdat. Veljen harjoittaman hyväksikäytön kuvaus on myös syy, miksi Westover on tullut suljetuksi ulos sukuyhteydestä. Patriarkaalisen vallankäytön analyysi on kirjassa melkein lohdutonta, ja tarina osittain toistaa itseään niin, että lukija on jo ryytynyt, kun päästään positiivisempaan selviytymistarinaan.

Pystyn oikeastaan vertaamaan tätä teosta viime aikoina lukemiini romaaneihin suomalaisesta lestadiolaisuudesta. Pari viimeistä lukemaani sellaista Westoverin ikäluokkaan kuuluvilta naisilta ovat olleet humoristisempia kuin tämä teos. Toisaalta ne ovat fiktiota, ja tämä on kolmikymppisen henkilön omaelämäkerta. Eikä painopiste Westoverin teoksessa ole uskonnosta irtaantumisessa, eikä se tutki mormoniyhteisöä, vaan hänen omaa, sekopäistä perhettään, joka tuntuu olevan ainoa, joka kirjaimellisesti toteuttaa Mormonin kirjan visioita. Perheessä ei keskustella uskomisesta tai muista teologisista kysymyksistä, vaan eletään jokaista uskon pykälää todeksi. Vanhempien mukaan kaikki muut perheet ovat luopioita, varsinkin ne, jotka käyvät lääkärillä.

En tiedä paljoa Idahosta, mutta sen maaseudun elämäntavan kuvaus on ehkä ansiokkainta tässä teoksessa. Eikä Westover kokonaan kiellä kasvuympäristönsä perimää, onhan omavaraisessa survivalistitaloudessa oma logiikkansa. Kotiseudun väen valkoinen supremismi, ja n-sanan runsas käyttö, korreloivat hyvin sen tosiasian kanssa, ettei siellä päin asu muita mustia ihmisiä kuin adoptiolapsia. Tara ei collegeen mennessään ole nähnyt kuin yhden mustan adoptiolapsen mormonikirkossa, ja hän häpeää sitä, kuinka hän oli nuorempana nauranut n-sanavitseille.

Taran opintien saaga on kiinnostava, mutta poikkeavaksi sen tekee vain se, että tämä sisukas nainen sai hommattua itselleen stipendin Cambridgen yliopistoon ja väiteltyä nuorena tohtoriksi siellä. Ehkä ilman maastamuuttoa ja totaalista silmälasien vaihtoa uudessa maassa tämä kirja olisi jäänyt kirjoittamatta. Varmasti Yhdysvalloissa on vuosittain tuhansia uskonnollisista perheistä ponnistavia, kotikoulun käyneitä nuoria, jotka onnistuvat pääsemään opiskelemaan, ja jotka kamppailevat samojen identiteettikysymysten äärellä. Jo pieni kurkkaus Googleen osoittaa, ettei tämä ole ensimmäinen teos aiheesta, mutta Westover saattaa kuulua menestyneimpiin kotikoululaisiin.

En ollut kirjasta haltioissani kaunokirjallisesta näkökulmasta, mutta pidin siitä enemmän kulttuurisena kuvauksena. En myöskään pitänyt sitä poikkeuksellisena, vaan voisin verrata tätä opintietä vaikka turvapaikanhakijanuorten tilanteeseen: fiksut ja älykkäät nuoret pystyvät kyllä nopeasti kuromaan välimatkan ikätovereihinsa, mutta identiteetin ja tunteiden tasolla moni jää hämmennyksiin sen jälkeen, kun länsimainen koulutus on kaadettu heidän niskaansa.

Äänikirjaa kuunnellessa ärsytti naispuolisen lukijan dialogit: hänen tapansa korostaa Taran vanhempien maalaisuutta ja karkeutta oli liioiteltua, ja hän saa perheen jäsenet kuulostamaan idiooteilta. Tämä melkein sai minut lopettamaan kirjan kuuntelemisen, ja täytyy sanoa, että tällä kertaa olisin mieluummin lukenut teoksen painettuna kirjana.

Minulla oli maahaasteessa varattuna Michelle Obaman Becoming,mutta se jäi kesken äänikirjan pituuden vuoksi, joten vaihdan nyt teosta ja sijoitan tämän kohtaan x/196: Yhdysvallat. Valintani on osuva siksi, että tämä teos on oiva esimerkki Yhdysvaltojen suurista sisäisistä kulttuuri-, varallisuus-, ja koulutuksellisista eroista, ja edustaa täysin erilaista maailmaa kuin mihin yleensä tutustun, kun luen amerikkalaista kirjallisuutta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s