Moskeijan rakentamista Brexit-maassa

Teos: Ayisha Malik: This Green and Pleasant Land (Zaffre, 2019)

Äänikirjan lukija: Rita Sharma

Bilal ja Mariam Hashim ovat pienessä maalaiskylässä Babbel’s Endissä asuva pakistanilaistaustainen toisen polven siirtolaispariskunta, jotka elävät sovinnaista, keskiluokkaista elämää yrittäen sulautua brittiyhteiskuntaan. Bilalilla on kirjanpitoyritys, ja hän kokee tyytyväisyyttä siitä, että on onnistunut pakenemaan Birminghamista kohti vihreämpiä niittyjä. He ovat myös uusperhe, eikä heillä ole suurta kiirettä hankkia yhteisiä lapsia. Monessa,suhteessa he eivät mahdu valmiiksi käsikirjoitettuun ”pakistanilaisperheen” kaavaan (=monilapsisen, uskonnollinen, yhteisöllinen) .

Bilalin äiti Sakina on tullut Britanniaan perheineen vuonna 1982 Rawalpindistä. Perhe on asunut koko ajan Birminghamin Sally Oakissa, monikulttuurisella alueella, jossa ei ole pulaa moskeijoista. Äiti kuolee äkillisesti ja jättää pojalleen vain yhden toivomuksen: hän haluaa poikansa perustavan moskeijan oman kotikyläänsä. Toivomus tuntuu Bilalista kohtuuttomalta, sillä hänen oma suhteensa islamiin on ristiriitainen, eikä hänellä ole edes tarpeeksi tietoa moskeijoista tai edes rakennusbisneksistä projektia varten.

Suru kuitenkin saa miehen ylittämään monia henkisiä rajoja. Yhtenä päivänä hän makaa itse itselleen kaivamassaan hautakuopassa takapihallaan, ja toisena päivänä hän istuu kunnanhallituksen kokouksessa esittelemässä kunnianhimoista projektiaan.

Vaikka projektilla ei ole mitään konkreettista suuntaa (ei paikkaa eikä edes tarpeeksi suurta määrää muslimeja seurakunnan perustamiseksi), se herättää paikallisessa yhteisössä valtavaa kuohuntaa. Entinen pubivisojen tähti ”Bill” onkin nyt uhkaava muukalainen, potentiaalinen terroristi, joka aikoo tuhota koko länsimaisen sivilisaation.

Kirjassa on yhtä paljon paikallisia brittihahmoja kuin pakistanilaisia siirtolaisia. Malik pääsee hienosti myös brittien ihon alle, ja kuvaa ystävyyssuhteiden kompleksisuutta. Kyläyhdistyksen tyypit eivät toki koe suurta solidaarisuutta toisiaankaan kohtaan, eli ainakaan heitä ei yhdistä kristinusko tai valkoinen ihonväri. Joku lahjoittaa nimettömänä 10 000 puntaa moskeijahankeelle, ja joku toinen anastaa anglikaanisen kirkon kellot.

Anglikaanisen kirkon kirkkoherra Richard on Bilalin aito ystävä, ja miehet tapaavat muissakin kuin uskontodialogin merkeissä. Silti moskeijahanke on melkein liikaa myös Richardille, jonka rooli vanhenevan yhteisön bingoisäntänä ei ole luontevin mahdollinen. Hän on ollut parempi ongelmalähiöiden nuorisopappina, mutta on hakeutunut ”vihreämmille niityille” menetettyään liian monia nuoria huumeille. Babbel’s End ei kuitenkaan ole seesteinen loppusijoituspaikka, vaan riitaisa kriisipesäke, joka kerjää kansallista mediahuomiota.

Romaanin hienoin hahmo on Rukshana-täti, joka muuttaa sisarenpoikansa luo Sakinan kuoleman jälkeen. Bilalin on vaikea kertoa Rukshanalle suunnitelmista myydä naisten kotitaloa Birminghamista ja tädin sijoittamisesta vanhainkotiin. Tämä lapseton leskitäti on hyvin perhekeskeinen, eikä osaa tarpeeksi englantia pärjätäkseen laitoksessa. Kuitenkin hän saa yhteyden kyläyhdistyksen ilkeään puheenjohtajaan, jonka kanssa hän alkaa käydä lenkillä, vaikka naisilla ei ole yhteistä kieltä. Malik kertookin uskottavasti naisista, jotka ovat saattaneet asua Englannissa neljäkymmentä vuotta oppimatta kielestä muuta kuin kaupan kassalla selviytymisen.

Pidin romaanin hienovaraisesta, lakonisesta huumorista, ja siitä, ettei siinä ollut selkeitä hyviksiä tai pahiksia. Verrattuna joihinkin suosittuihin chicklit-pläjäyksiin, joissa myös muutetaan maalle tekemään jotain riskialtista (vrt. esim. Jenny Colgan, Lucy Diamond) tämä teos tuntui syvällisemmältä kaunokirjallisuudelta. Toisaalta Malik on debytoinut juuri chicklit-kirjailijana, joka on kirjoittanut humoristisia teoksia nuorten muslimien deittailuskenestä.

Saatan tämän lupaavan tuttavuuden pohjalta lukea myös nuo deittailuteokset.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s