Nigerialaiset jumalat ja mielenterveys

Teos: Akwaeke Emezi: Makeaa vettä (Kosmos, 2021)

Suomennos: Sari Karhulahti

Äänikirjan lukija: Amira Khalifa

Ada on lähtenyt jo 16-vuotiaana Yhdysvaltoihin opiskelemaan kotoaan Nigerian Igbomaan Umuahian kaupungista. Hän tulee kahden kulttuurin kodista, jonka malesialainen äiti on tehnyt radikaalin ratkaisun maksaakseen kolmen lapsensa opinnot ulkomailla. Äiti tienaa opintorahoja sairaanhoitajana Saudi-Arabiassa, hänen miehensä toimii lääkärinä Nigeriassa, ja huoltaa pesuettaan omin, rajallisine voimineen. Käytännössä pariskunta on jo eronnut aikoja sitten, mutta kumpikaan ei saa aikaan viedä avioeroprosessia päätökseen.

Ada on aina ollut vaikea, äänekäs ja riidanhaluinen lapsi, joka ei täysin sopeudu paikallisen tyttöyden tai naiseuden kuvastoihin. Hän kokee, että hänen sisällään asuvat myös sivupersoonat Varjo ja Savu, jotka aikuisuuden kynnyksellä saavat uudet nimet. Lähtiessään Amerikkaan tyttö on emotionaalisesti heitteillä, eikä läheinen suhde Yeshuaan, hänen henkilökohtaiseen pelastajaansakaan lupaa suojaa elämän karikoilta. Oman kulttuurin henget ja jumalat, ja ylikansallinen kristinusko ottavat mittaa hänen sielussaan.

Tämä on Emezin esikoisteos, joka saapuu luoksemme suomennettuna viiveellä. Viime vuonna luin häneltä teoksen Vivek Ojin kuolema, joka kertoi myös kahden kulttuurin perheestä Nigeriassa, ja sen kapinalliseksi ryhtyneen homopojan karmivasta kohtalosta. Näiden kahden teoksen välillä on selkeä keskusteluyhteys, mutta Makeaa vettä on tiheämpi tarina paikallisten uskomusten ja kosmologian suhteen. Koin jumaluusopin esittelyn jokseenkin sekavaksi, vaikka olen saanut tutustua igbokulttuuriin ja ymmärrän kieltäkin joitain sanoja. Tästähän jopa saa vaikutelman, että kulttuurissa olisi ollut enemmän joustavuutta sukupuoliroolien suhteen ennen kuin kristinusko romahdutti paikallisen, kollektiivisen muistin.

Minulle tämä oli melko tyypillinen YA-genren kertomus, jossa nuori tyttö sekoilee yliopiston kampuksella monen eri kansallisuutta edustavan rakastajan kanssa, ja sitten muutettuaan New Yorkiin alkaa löytää paloja todellisesta minästään. Ada on nuorempana aika varovainen niin seksin kuin päihteiden suhteen, mutta homma alkaa luisua käsistä vasta yli parikymppisenä, kun hän on jo ehtinyt mennä naimisiin ja erota irlantilaisesta miehestään. Tulee myös vaihe, jolloin hän harkitsee sukupuolen korjaamista, mutta tyytyy vain rintojen pienennykseen. Aikaa tulee vietettyä myös psykiatrisen sairaalan suljetulla osastolla, koska hänellä on ollut kotona liian suuria määriä kipulääkkeitä, joilla on potentiaalisesti tappava vaikutus.

Jäin pohtimaan eniten kirjassa esitettyä perhekuviota, joka oli kiinnostava myös jälkikoloniaalisesta näkökulmasta. Kirjan äitihahmo kun ei ole kaikista tyypillisin Afrikkaan miehen kanssa muuttaja. Äidin rakkaus lapsiaan kohtaan on perinjuurin erilaista kuin Sool-isän kotikylän fyysinen läheisyys. Ei tässä isäkään ole mikään vanhemmuuden ylisuoriutuja, mutta äidille tärkeintä on lasten taloudellinen tukeminen, ei emotionaalinen läsnäolo. Isällä ei ole resursseja säästää lasten ulkomaan opintoja varten, eikä hän voi muuttaa takaisin Britanniaan, jossa hän on menettänyt lääkärin oikeudet tehtyjen virkavirheiden vuoksi. Näin ollen hänen on tyydyttävä olemaan provinssikaupungin ”iso mies”, joku joka on kerran palannut tuontiauton kanssa kotiin.

Tykkäsin kirjassa eniten Nigerian puolen tarinoista, ja jäin miettimään näitä Igbomaan kertomuksia laajemminkin. Tässä teoksessa oli vähemmän poliittista historiaa kuin esim. Chimamanda Ngozi Adichien ja Chigozie Obioman teoksissa, mutta henkisyyden ja hengellisyyden ulottuvuudet hämmensivät sopivasti. Ehkä Obioman Kalamiehet on kuitenkin jäänyt näistä uudemmista nigerialaiskirjoista suosikiksi, kun siinä elettiin jopa melko tavallista, mutta silti politiikan värittämää perhearkea.

Tälle kirjalle annan silti pointseja uskalluksesta kulkea vastavirtaan, ja uskon tälle löytyvän itseäni nuorempia lukijoita, joille Nigeria ei automaattisesti merkitse jälkijättöistä kaikua Biafran sodasta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s