Sekametelisoppaa kaikkiruokaisille

HakalahtiTeos: Niina Hakalahti: Syön aamupalaksi Eiffel-torneja (Karisto, 2018)

Mistä sain: E-kirjastosta

Voiko luovuutta oppia oppaista, ja voiko kirjailijaksi tulla tekemällä ohjattuja kirjoitusharjoituksia? Asiasta voimme ja saamme olla eri mieltä, mutta ainakin itse keräilen luovan kirjoittamisen oppaita ja olen vahvasti kirjoittajaryhmien, -kurssien ja -koulujen puolestapuhuja. Ilokseni saan myös lukea Tampereen Viita-Akatemian luovan kirjoittamisen opettajani Niina Hakalahden uusinta teosta, Syön aamupalaksi Eiffel-torneja, jossa on paljon jo hänen tunneillaan kokeiltua ja paljon uutta pohdittavaa.

Kirja tarjoaa 104 kirjoitusharjoitusta vuoden jokaiselle viikolle, eli kaksi harjoitusta per viikko. Se ei tarjoa aukotonta ohjelmaa kohti menestysromaanin syntyä, mutta se tarjoaa oivallisia eväitä varsinkin niille, joilla on vaikeuksia aloittaa luova prosessi. Kirjassa etsitään sellaisia virikkeitä ja alkuja, jotka inspiroivat elämän yllätyksellisyyden, sattumien ja myös väärinymmärrysten havainnointiin. Olennaista ei ole saada aikaan täydellistä, eheää ja koherenttia maailman selitystä, vaan hyvä kirjallisuus usein syntyy siellä, missä asiat näyttäytyvät vinksahtaneilta.

Jo kirjan otsikko viittaa absurdiin komiikkaan – kaikkiruokaisuuteen, siihen, että kirjoittamista voi ruokkia monenlainen ravinto. Ruokametaforat toimivat aina, silloinkin, kun ei keksi muuta kirjoitettavaa. Lempiharjoitukseni kirjassa oli kohta, jossa pyydettiin havainnoimaan Tapani Kansaa vegaaniravintolassa. Ylipäänsä herkullisten paradoksien havainnointi tai keksiminen on kirjailijan työtä – ja niitä voi löytää niin oman korttelin kantakapakasta kuin matkustamalla Mongoliaan kurkkulaulukurssille.

Kirjoittamisen harrastamisessa ei lopulta ole olennaista, kirjoittaako oman mielensä hoitamiseksi vaiko tavoitteenaan suuri sanataiteellinen tuotos, jopa julkaisu. Hakalahdella on kokemusta monenlaisista kirjoittajakursseista, ja hän on myös opiskellut kirjallisuusterapiaa. Kirjoittamisen itsehoidollisesta puolesta olisin voinut lukea jopa vähän lisää, vaikka siihen viitataankin jo monessa kohdassa. Tämä teos tosin ei ole opas kirjallisuusterapiaan, vaan yleisempi inspiraation lähde kaikenlaisille kirjoittajille – miksi ei myös tietokirjoittajille, tietyin rajoituksin.

Itse olen jo tehnyt kirjoitusharjoituksia eli kerännyt ”kirjoittamiskilometrejä” niin pitkään, etten aio tehdä teoksen jokaista harjoitusta vuoden mittaisella ”leirillä” itseni kanssa, mutta jotkut harjoitukset tuntuvat hedelmällisiltä jopa toistettuina. Minulla ei ole edes tallella kaikkia vanhoja muistiinpanojani viime vuosikymmenen ”kilometriharjoituksista”. Moni pidempikin käsikirjoituksen tynkä on kadonnut bittiavaruuteen. Toisaalta monet meistä teemme romaanin luonnoksia päässämme, ja tällaisiin aihioihin voi hyvin palata vuosienkin jälkeen, jos ne ovat tarpeeksi pakottavia jatkamaan.

Hakalahti kannustaakin tulevia kirjailijoita pitämään mukanaan vanhoja aihioita, listoja ja muita ”varaosia” varastona, josta voi tarpeen tullen ammentaa. Joillekin romaanin kirjoittaminen voi lähteä liikkeelle jostain hyvin pienestä havainnosta, kuten hassusta uutisesta, kun taas toiset tarvitsevat ennen kirjoittamisen aloittamista suuremman määrän dataa inspiraation lähteeksi.

Kirjaa on ilo lukea, vaikka ei aikoisi tehdä yhtään harjoitusta – varsinkin sen runsaat lukuvinkit ja lähteet johdattavat luovan kirjoittamisen opiskelun ja myös taideterapeuttisten pohdintojen äärelle. Kirja on kirjoitettu sopivan konkreettisesti moninaisia lukijoita varten, ja uskoisin, että jopa lapset ja nuoret voisivat innostua osasta harjoituksia.

Huomaan myös, että Hakalahti on juuri julkaissut Amanda Vaaran pseudonymillä toisen chicklit-teoksensa, ja sekin kiinnostaa. Pakko on myös tunnustaa, että eniten hänen tuotannostaan olen arvostanut hänen moniarvoisia Tuukka-Omar-lastenkirjojaan, jotka sopivat myös tämän ikuisen lapsen hieman vinksahtaneeseen makuun. Hakalahden omaa tuotantoa tutkimalla voi todeta, että monipuolinen kirjoittaminen kannattaa, eli kirjailija harjoittaa sitä, mitä kirjoitusoppaassaan opettaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s