Avokonttorista kaninkoloon

Teos: Antti Tuomainen: Jäniskerroin (Otava, 2020)

Äänikirjan lukija: Antti L. J. Pääkkönen

Sun Mun Fun on konkurssikypsä seikkailupuisto Vantaalla, kehäkolmosen katveessa. Asiakkaita puistossa riittää varsinkin syys- ja hiihtolomien aikaan, ja se on pitkään markkinoinut itseään euron halvemmilla pääsylipuilla kuin kilpailevassa ketjussa. Lipputulojen perusteella yrityksen kuuluisi pysyä pinnalla, mutta sen edesmennyt omistaja Juhani Koskinen ei ole vienyt kaikkia tositteita kirjanpitoon.

42-vuotias vakuutusmatemaatikko Henri on Juhanin pikkuveli, joka on juuri ottanut hatkat työpaikaltaan kyllästyttyään sen uuteen toimintakulttuuriin. Henri on firmassa vanha jäärä, joka ei viihdy tiimityön ”nextillä levelillä” avokonttorissa. Pomokin kuulostaa enemmän herätysliikkeen evankelistalta kuin vakavasti otettavalta esimieheltä. Kun Henri saa kuulla veljensä kuolemasta ja perinnöstään, hän päättää sukeltaa syvään päähän ja kokeilla elämää velipojan boheemeissa housuissa.

Antti Tuomaisen humoristisissa dekkareissa/mysteereissä on usein päähenkilöinä pähkähulluja yrittäjiä, mikä tuntuu olevan teoksia yhdistävä punainen lanka. Hän tuntuu piruilevan varsinkin Suomi-brändille ja siihen liittyvälle innovatiivisuuspuheelle, jolla saadaan vielä joku päivä pidettyä koko Saksa luomuhilloissa, Japani sienissä ja oman maan kurittomat kakarat temppuradoillaan. Välillä innovatiivinen brändityö vaatii epäsovinnaisia ratkaisuja, eikä taloudellisella riskinotolla ole rajoja todellisten menestyjien parissa.

Tässä teoksessa on kolme ulottuvuutta: työelämärintama, rikosten maailma ja romanssivyöhyke. Pidin eniten työelämän muutosten analyysistä, joka tässä koskee niin vakuutusmatemaatikkoja, taiteilijoita, markkinoinnin ammattilaisia kuin luomuyrittäjiä. Pikkurikollisuus ulottaa lonkeronsa vähän kaikkialle, ja Henri oppii pian ymmärtämään velkojen perinnän arkisen logiikan. Työmatkoista tulee jännittävämpiä, kun liskomiehet ja heidän kätyrinsä änkäävät samaan junavaunuun lentokenttälinjalla.

Jänis on epäonnisen seikkailupuiston symboli ja maskotti, joka saa kokea kovia Juhanin kuoltua. Mutta kumpi on lopulta ankeampaa, palkkatyö tiimihenkisessä avokonttorissa vai tuulella käyvän pienyrittäjyyden kaninkolossa?

Tuomainen rakentaa kiehtovan henkilögallerian seikkailupuiston työntekijöistä, joiden rekrytointi ei ilmeisestikään ole noudattanut tyypillisimpiä malleja. Toimitusjohtajana häärää kuvataiteilija-Laura, johon Henri vastoin kaikkia suojauksiaan rakastuu päätä pahkaa. Oma suosikkini hahmoista oli kuitenkin lonkerontuoksuinen markkinointivastaava Minttu K., joka pysyi yllättävän iskukykyisenä huolimatta kaappijuoppoudestaan. Puljun miehillä tuntuu olevan enemmän tunkua johtotehtäviin siinä vaiheessa, kun Henri alkaa uudelleenarvioida omistavansa firman selviytymiskapasiteettiä. Kaikkea varjostavat kuitenkin paikkaa vainoavat bulvaanit, kaadetut lipputangot ja lukitut pakastimet, joista ei ehkä löydykään pelkkää jäätelöä.

Kaikki lukemani Tuomaisen teokset tuntuvat yhtä kekseläiltä ja tasalaatuisilta, mutta jostain syystä oma suosikkini edelleen on Palm Beach Finland. Vähiten ymmärsin teoksesta Mies joka kuoli, jota olen kuullut ylistettävän eniten. Tässä teoksessa saattaa olla vähemmän Suomi-eksotiikkaa kuin aiemmissa, sillä Sun Mun Funin kaltaisia yrityksiä takuulla löytyy maailmanlaajuisesti.

Tässä teoksessa eniten jäi mietityttämään seikkailupuiston teeman monimerkityksisyys. Minulle tämä ei ollut pelkästään ilkikurinen ja humoristinen kevytdekkari, vaan löysin Henrin työllistymisen historiasta vakavampiakin sanomaa tämän päivän työmarkkinoista. Vakuutusmatemaatikkona Henri ei edes ole poikkeuksellisen autistinen nörtti, vaan on omaksunut maailmankuvansa puolustuksena kasvuympäristönsä kaoottisuutta vastaan. Moni lukija varmasti pystyy samastumaan Henrin tapaan olla maailmassa, ja vaikka kaikki meistä ei peri seikkailupuistoja, voimme hyvin ymmärtää vastaavia työpaikkoja, jonne on syntynyt yhteiskunnan valtavirtaa vastustavia toimintakulttuureja.

Kirjasta on vaikea kirjoittaa tekemättä strategisia juonipaljastuksia. Itse en välttämättä edes hahmottanut koko juonta äänikirjan ensi kuulemalla, sillä uppouduin enemmän paikkojen kuvaukseen. Monissa kohdissa oli niin oivaltavia one-linereita ja mottoja, että jäin makustelemaan niitä kokonaisten lukujen ajaksi.

Suosikiksi jäi: Elämä ei ole lainaa, se on maksuvälinepetos. Jo pelkästään tämän lauseen vuoksi kirjaan kannattaa tutustua.

8 kommenttia artikkeliin ”Avokonttorista kaninkoloon

  1. Kiitos kirjan kiinnostavasta esittelystä. Varmasti on lukemisen arvoinen kirja, Tuomainen taitaa dialogikirjoittamisen ja yllättää lukijan kerta kerran jälkeen. Tuollaiset motot ja oivallukset tuovat kirjaan ihan omanlaisen lisämausteen. Itse en ole tätä Tuomaista lukenut, aiempia kuitenkin.

  2. En ole lukenut Tuomaiselta vielä mitään. Humoristinen dekkari on vaikuttanut tyylinä hieman haastavalta, juuri tuon humoristisuuden vuoksi. Tätä uutukaista on kuitenkin tosi paljon kehuttu, joten olen alkanut varovaisesti kiinnostua. Vakuutusmatemaatikko dekkarijuonessa on jo yksistään jotain semmoista, joka tekisi mieli katsastaa. 🙂

  3. Tämä on minulla juuri parhaillaan luvun alla. Alku lähti vauhdikkaasti liikkeelle, mutta minulla oli niin kiireinen ja ylityöntäyteinen viikko, etten ole jaksanut lukea yhtään . Tänään ajattelin paneutua uudestaan ihan kaikessa rauhassa.
    Tykkään Tuomaisen pikkuisen vinksahtaneista tunnelmista ja paikoista. Mies joka kuoli on minunkin suosikkeja, samoin Palm Beach Finland. Sen sijaan Pikku Siperia meni vähän ohi, sen kuuntelinkin äänikirjana, joten olen ajatellut, että ehkä nämä pääsevät oikeuksiinsa parhaiten perinteisesti luettuna.

  4. Minä olen Kaivoksesta alkaen ollut ihan Tuomais-fani. Täytyykin kerätä rohkeutta ja lukea suosikkini Kaivos uudestaan. Vähän jänskättää, miten se on pitänyt pintansa.

    Jäniskerroin on taattua Tuomaista, kuivahkossa huumorissa on aikamme ilmiöistä kumpuava synkkä pohjavire, kerronta sujuu, ja tapahtumien kulku on just mahdollisen rajoilla. Ollaan kuitenkin selkeästi tämän maailman puolella, kaikki on mahdollista eikä mitään tarvitse selittää arkisellakaan magiikalla. Tähän vielä loistava rytmitys ja se Antin omin sanoin hyvän tarinan vaatima rakkaus, niin lukijan voi vain hykerrellä ja nautiskella.

    Olisi tosi kiva, jos seuraava kirja tulisi jo vuoden kuluttua, toivotaan parasta!

Jätä kommentti